Frågor & Svar

Här besvarar vi några av de vanligaste frågorna vi på KlassParmesan får

Innan er försäljning

Utse en kontaktperson som är minst 18 år och skicka in en intresseanmälan för att starta er försäljning. Slå oss en signal på 010-17 80 300 eller boka in ett videomöte om du vill ha mer info.

Det kan det säkert vara – men inte hos oss! Vi har jobbat stenhårt för att göra administrationen så enkel och tidssparande som bara möjligt för våra säljgruppers kontaktpersoner!

1. Vi samlar all relevant info på samma ställe
2. Vi förbereder färdiga, skräddarsydda ”mallar” på utskick som du som kontaktperson bara vidarebefordrar till säljare/föräldrar
3. Via vårt system/vår sälj-app registrerar sig alla säljare själva, och alla registrerar sin egen försäljning
4. Vi tillhandahåller grymt bra sammanställningar som tydligt visar precis hur många produkter alla har sålt samt hur mycket pengar dessa produkter motsvarar (förenklar utdelning och insamling av pengar enormt!)

Så ditt ”jobb” som kontaktperson handlar i princip om att skicka vidare info/säljtips som vi skriver åt er, om att ta emot leverans, samt att betala fakturan.
Svårare än så är det inte!

Alla grupper som säljer med KlassParmesan behöver en kontaktperson som är minst 18 år. Kontaktpersonen ansvarar för att förmedla vidare informationen som vi förser denne med, mottag av leverans, samt betalning av faktura. Vi kan stolt säga att vi har minimerat administration och utvecklat ett koncept med kommunikationsmallar som gör att rollen som kontaktperson är både enkel och tidseffektiv!

Det finns många anledningar till detta! Några av dessa är:

  1. Våra produkter är otroligt uppskattade och är produkter som folk faktiskt VILL köpa (så med oss köper både de som gillar produkten och de som bara vill stötta personen/gruppen som samlar ihop pengar). Tråkiga produkter som ingen egentligen vill ha är ett minne blott!
  2. Grym förtjänst per såld produkt! Detta gör att ni som klass/lag/förening kan tjäna mycket pengar på kort tid.
  3. Vi har 100% nöjd kund-garanti. Detta vågar vi ha då vi har tät kontakt med våra producenter – vi vet att produkterna håller vad de lovar!
  4. Bästa tänkbara stöd & support. Vi garanterar blixtsnabb och ”top of the range” kundservice. Vi garanterar även att en och samma person från vårt team hanterar all kontakt och administration från A till Ö med er grupp.

Ja, vi har en fantastiskt smidig app som du kan ladda ner där appar finns. Appen heter ”KlassParmesan”. Vi har fått otroligt mycket beröm från tidigare säljgrupper som menar att appen både är enkel att använda och att den bidrar till ökad försäljning.

Det finns inga begränsningar för hur mycket pengar ni kan tjäna ihop. Men självklart skiljer resultaten sig åt, och ni har givetvis större chans att tjäna mer om ni är målmedvetna och kämpar hårt.

Vi har olika förtjänst på våra olika produkter. Klicka här för detaljerad information.

Våra produkter fungerar lika bra oavsett årstid och är inte bundna till någon speciell säsong. Det som bäst styr när ni bör sälja är helt enkelt då det passar er bäst!

Leverans sker i parti till valfri adress inom Sverige. Ansvaret att få ut produkterna till respektive säljare ligger på säljande grupp.

Vi har alltid fri frakt, oavsett säljvolym.

Skulle ni däremot missa något i er beställning vilket innebär att ni behöver beställa extra, tillkommer en fraktkostnad motsvarande vår kostnad för detta.

Tack vare att vi köper direkt från producent, helt utan mellanhänder, kan vi hålla riktigt schyssta priser till slutkund.

  • Vår 1/2-kilos parmesanost som lagrats i 24 månader köper slutkunden av er för bara 195 kr – maxförtjänst: 60 kr 
  • Vår 1-kilos parmesanost (även den lagrad 24 månader) kostar för slutkund bara 365 kr – maxförtjänst 120 kr

Vi hjälper massa skolklasser tjäna pengar! Våra produkter är lättsålda och vi hjälper er komma iväg till den där klassresan ni planerat för. Att sälja för klassen har aldrig varit enklare!

Ja, absolut! Vi har massa ungdomslag inom alla möjliga idrotter som tjänar massa pengar till laget & lagkassan genom att sälja KlassParmesans produkter. Att sälja för laget har aldrig varit enklare!

Nej, vi har inga som helst minimikrav på volym, utan det är förtjänst från första sålda produkt. Vi har också fri frakt oavsett volym. Men ju mer du säljer, desto mer tjänar du per produkt.

Självklart kan ni det! Vi hjälper er även sätta upp säljgrupper för alla era säljande lag vid behov, och vi hjälper er att smidigt sätta upp en struktur för ev. fördelning mellan förening och lag.

Ja då! Att bygga lagkassa är ett otroligt bra sätt för att komma iväg på en turnering, ett träningsläger eller liknande. Är detta vad ni är ute efter så har ni kommit helt rätt!

Att ta upp beställningar är sättet vi rekommenderar! Vi förser er både med fysiska beställningslistor och med vår supersmidiga app får varje person automatiskt sin egen individuella webbshop man kan sprida på sociala medier och liknande.

Vi har dessutom massa grymma säljtips som vi förser gruppens kontaktperson med i en enkel mall som denne lätt kan sprida vidare till alla säljare.

Hela utgångspunkten med KlassParmesan är att erbjuda produkter av högsta kvalitet till ett rimligt pris. Era kunder ska köpa just för att de VILL köpa, inte för att de känner sig tvingade. Vi har fått otroligt fin respons på våra produkter och många grupper har återkommande försäljningar just för att våra produkter efterfrågas av tidigare köpare.

Exempel: En produkt motsvarande kvaliteten på vår parmesanost kan i delikatessbutik/välsorterad livsmedelsbutik kosta närmare 600 kr per kilo. Kunden betalar endast 365 kr för ett kilo av vår parmesanost – och då tillfaller upp till hela 120 kr säljande lag/skolklass/förening! Det är vad vi kallar en win-win!

Se vad några av våra tidigare kunder sagt om våra produkter här!

Det kan ni ge er på! Vi har flera bonusnivåer som ni som säljer mycket får ta del av. I slutet av varje år lottar vi dessutom ut helt fantastiska priser till några som under året sålt genom KlassParmesan.se.

Då lönar det sig att ha sålt mycket då varje såld produkt ger en lott i dragningen. Har ni t.ex. sålt 500 ostar har ni alltså 500 chanser att vinna. Tjäna pengar till klassen eller laget och bli rikligt belönade!

Nej, absolut inte.

Ni betalar först efter att ni fått betalt av era kunder, dock senast 30 dagar efter er leverans. Vinsten behåller ni direkt.

Det är inget krav från vår sida att ta upp beställningar innan. Vi har flertalet grupper som köper in ett fast antal produkter från oss för att sedan sälja dem direkt till kund. Observera dock att ni inte har returrätt på ev. osålda produkter. För en 100% riskfri försäljning rekommenderar vi därför att ta upp beställningar från era kunder först.

Med KlassParmesan.se riskerar ni aldrig att köpa ost som ni sedan inte får sålt. Först när ni samlat in beställningar från era köpare gör ni ert köp hos oss. Sedan har ni hela 30 dagar på er att betala in till oss från den dag ni fått leverans ifrån oss. Enklare, smidigare och mer riskfritt kan det helt enkelt inte bli!

För dig som kontaktperson

Ja, det kan du absolut vara. Du kommer få olika inloggningsuppgifter för resp. säljgrupp du är kontaktperson för.

Ja, detta gör du enkelt när du är inloggad som admin. Alla deltagare som är kopplade till er säljgrupp får då upp denna information på sin förstasida i appen. Du kan både lägga in ett rent säljmål i pengar (”Vårt mål är att nå 20.000 kr”) eller ett mjukare mål i text (”Tjäna pengar till klassresan till Liseberg”).

I inloggat läge går du in på sidan ”Grupp” och tittar under rubriken ”Deltagare”. Där ser du en 8-siffrig kod som hör till varje säljare. Denna kod är personens pinkod.

I appen kan du skicka meddelande till alla säljare som är registrerade till er säljgrupp. Detta gör du genom att klicka på den lilla pilen högst upp i högra hörnet. När du skickar ett meddelande får alla säljare som är inloggade en notis om detta.

Ibland händer det dock att säljare loggas ut (det kan t.ex. ske vid uppdateringar av telefonen/läsplattan och är inget vi kan styra över). Så extra viktig information (t.ex. deadlines) bör skickas ut även via mail eller liknande för att säkerställa att informationen når ut till samtliga.

Som inloggad admin/kontaktperson ser du väldigt klart & tydligt vad gruppens totala förtjänst uppgår till i realtid. Du ser även hur många produkter (godkända beställningar) som gruppen sålt. Vill du ha mer detaljerad info om en speciell beställning finns detta under sidan ”Ordrar”. Du kan även exportera ut alla beställningar i excel-format vid behov.

Det gör du enkelt genom att maila, ringa eller SMSa din kontaktperson på KlassParmesan. Så snart vi får information om att ni är klara så låses er försäljning (webbshoppar släcks ner och kontaktperson/säljare kan inte längre redigera antalet produkter eller status på beställningar).

Faktura (samlingsfaktura) kommer via email samma dag som leverans till er sker. Därefter har ni 30 dagar på er att betala in. Er förtjänst behåller ni direkt, så denna del ska inte betalas in (med andra ord motsvarar fakturan ert inköpspris/nettopris hos KlassParmesan)

Vi levererar alltid till er inom 14 dagar från att vi mottar slutgiltig beställning. Efter avslutad försäljning vill många grupper ta någon eller några dagar att säkerställa att alla säljare lämnat in, vilket vi givetvis ger utrymme för.

Exakt leveransdatum kommer vi fram till i samråd med kund för att göra denna så passande som bara möjligt.

Leveransadress & mottagare bestäms av kund. Vi skickar till valfri adress inom Sveriges gränser.

När du skickar in ordern på gruppens beställning anger du vem/vilka som ska stå som mottagare och adress dit produkterna ska levereras.

Du kan välja mellan leverans till privatadress, arbetsplats, föreningslokal eller skola. Produkterna går även att hämta i Särö, strax söder om Göteborg.

Våra leveranser är fraktfria, oavsett volym.

I grunden behöver du eller någon annan ta emot och kvittera leveransen.

Chauffören kontaktar dig ca 30 min innan leverans för att säkerställa att mottagaren finns på plats.

Om du önskar kan chauffören lossa försändelsen på lämplig plats – ansvar för leverans övergår däremot till dig vid det ögonblick lasten är lossad. Vill du ha ett sådant upplägg behöver du skriftligen meddela oss detta.

Om önskan om detta inte skriftligen inkommit och chauffören inte får kontakt med mottagaren, samt om ingen finns på plats att ta emot kommer chauffören ta med sig försändelsen tillbaka utan att lossa. Då debiteras mottagaren/säljgruppen en så kallad ”bom-körningsavgift” som motsvarar KlassParmesans extra kostnader för detta.

Ordinare leverans är alltid fraktfri.

Försök leverera produkterna till slutkund snarast möjligt. Parmesanost är en kylvara men eftersom den kommer vakuumförpackad klarar den sig bra en kortare period i rumstemperatur ifall kylskåp inte finns att tillgå. I Italien förvaras parmesanost ofta svalt, men inte kylt, (t.ex. i en källare) så varken kvalitet eller hållbarhet påverkas.

Undvik höga temperaturer (t.ex. en varm bil under soliga dagar) och minusgrader.

Felplock från vår sida är i princip omöjligt då kontrollräkning sker vid minst 2 tillfällen. Om du tror att vi skickat fel produkter är anledningen oftast ett missförstånd i hur många produkter ni beställt (t.ex. har kontaktpersonen räknat med produkter som inte registrerats när beställning sker).

  1. Kontrollera att alla kartonger är hela och oskadda innan du skriver på att du har tagit emot leveransen. Om kartonger är skadade, ring oss omgående på 010-1780300.
  2. Räkna antal produkter. Ställ upp det olika produkterna i varsin hög och kontrollera att antalet av varje produkt stämmer. Om det inte stämmer ring oss omgående på 010-1780300.
  3. Dela upp samtliga deltagares produkter innan utdelning sker. Då undviks förväxling mellan produkter eller att deltagare får för mycket eller för lite, vilket tar tid att reda ut. Gör uppdelningen under lugna förhållanden utan stress. Använd excel-exporten du fått skickad till dig från din kontaktperson på KlassParmesan (denna kan du även exportera själv som inloggad admin). Om det inte stämmer ring oss på 010-1780300 innan utdelning. 

För dig som säljare

Så här registrerar du dig i appen:

  1. Ladda hem appen KlassParmesan där appar finns, öppna appen och tryck på ”Klicka här för att skapa ett konto”
  2. Skriv in ditt för- och efternamn samt er gruppkod som du får av din kontaktperson.
  3. Tryck på ”Skapa konto”
  4. Skriv ner eller ta en skärmbild på din pinkod som skapas automatiskt (ifall du skulle loggas ut alt. om du vill gå in på ditt säljkonto från annan enhet).
  5. KLART! Din individuella webbshop (som du både kan dela, samt där du registrerar din försäljning) har nu skapats automatiskt

Din säljgrupps kontaktperson har kommunicerat ut denna till dig. Du behöver gruppkoden första gången du registrerar dig på appen så att ditt konto kopplas samman med rätt säljgrupp.

När du registrerar dig i appen skapas en pinkod som du kan använda för att logga in (om du skulle loggas ut alternativt om du vill logga in på appen via fler enheter). Spara ner denna pinkod! Skulle du behöva den igen så har din grupps kontaktperson samtliga deltagares pinkoder i sitt admin-inlogg. Kontakta därför din kontaktperson om du behöver din pinkod på nytt.

Som säljare ser du både gruppens förtjänst som helhet samt ditt bidrag till den totala förtjänsten på förstasidan i appen. Förtjänsten uppdateras i realtid och ökar därmed i den takt någon i gruppen får in/registrerar ytterligare försäljning.

På förstasidan i appen ser du hur många produkter du sålt samt hur stor förtjänst till gruppen detta bidrar med. OBS! Enbart godkända beställningar räknas med.

Nej, den enda som ser vad alla har sålt är gruppens kontaktperson. Övriga deltagare ser endast sin egen försäljning.

Ja, även detta syns på förstasidan i appen.

Ja, OM du eller köparen anger en mailadress vid orderläggning skickas ett bekräftelsemail ut. Observera att mailadress inte är tvingande att ange, men om en mailadress ligger med i beställningen så kommer det en bekräftelse.

Ja, du kan redigera samtliga beställningar som gjorts via din webbshop. Både generell information så som kontaktuppgifter, ordernoteringar samt antal produkter. Denna möjlighet är bara tillgänglig så länge er försäljning är öppen. När er kontaktperson valt att avsluta er försäljning låses denna funktion.

När en beställning görs via din webbshop får den automatiskt statusen ”Godkänd”. Om du vill neka en beställning gör du detta enkelt genom att klicka på just den beställningen under sidan ”Beställningar” (i mitten) i din app, och klicka på ”NEKA”.

I sällsynta fall lägger en person en beställning i din webbshop som du av någon anledning vill ska tas bort. Det kan handla om att du fått in en beställning som inte innehåller information om vem som lagt den eller liknande. Klicka på beställningen i fråga (sidan ”Beställningar” i appen) och klicka på ”NEKA” så räknas den inte med i gruppens slutgiltiga beställning.

Glöm inte meddela beställaren att dennes beställning blivit nekad ifall du har möjlighet.